گردشگری

گردشگری

گردشگری

گردشگری

  • ۰
  • ۰

شما هم ترس این را دارید که روزی جلوی آینه بروید و کف سر خود را ببینید؟ همیشه وقتی در حمام موهایتان را کف زمین می‌بینید قلبتان تند‌تر می‌زند؟

روی سر ما بین 100 تا 150 هزار تار مو وجود دارد،  پس ریختن 100 تا 150 تار مو در روز کاملا طبیعی است و لازم نیست نگران باشید. موهایی که در روز می‌ریزند جایگزین می‌شوند و تارهای جدیدی به جای آن‌ها می‌رویند. اگر ریزش موی سر شما از این مقدار بیش‌تر است، اگر کف حمام شما از مو سیاه می‌شود، اگر بالشت شما هر روز صبح شبیه به یک کلاه‌گیس شده است، اگر کف سر خود را در آینه می‌بینید، این مطلب را جدی بگیرید. برای جلوگیری از ریزش موی سر راه‌های بسیار ساده‌ای وجود دارد و لازم نیست میلیون‌ها تومان خرج کنید.

ریزش موی سر علل مختلفی دارد. اولین و عمده ترین علت ریزش موی سر افزایش سن است. آمارها نشان می‌دهد تارهای موی 50 درصد از زنان و 80 درصد از مردان با افزایش سن نازک می‌شود و ریزش شدید پیدا می‌کنند. ریزش مو در مردان اغلب پس از 40 سالگی در وسط سر، آغاز می‌شود. در حالی که زنان ابتدا موهای جلوی سر را از دست می‌دهند. مشکلات هورمونی و تیروئیدی یکی از دلایل عمده‌ی ریزش موی سر در زنان است که قرص “اسپیرونولاکتون” می‌تواند کمک زیادی به درمان ریزش موی سر کند. مردان نیز به دلیل بیماری‌های پروستات و قلبی دچار ریزش موی سر می‌شوند.

درست است که ریزش موی سر ژنتیکی است، ولی تمام ریزش موی سر ما تقصیر پدر و مادرمان نیست و برخی از عوامل محیطی هم‌چون استرس، داروهایی که مصرف می‌کنیم، آلودگی هوا و مواد خوراکی در ریزش موی سر ما تأثیر بسزایی دارند. در ادامه راه‌هایی را برای جلوگیری از ریزش موی سر و درمان آن به شما معرفی می‌کنیم.

1.     به موهایتان متعهد باشید

ماینوکسیدل” دارویی است که ریزش موی سر شما را به طور کامل قطع می‌کند؛ موهای از دست رفته را احیا می‌کند و تارهای موی شما را کلفت می‌کند. هر روز بعد از بیدار شدن و هر شب قبل از خواب 1 سی سی از ماینوکسیدل را روی سر خود بچکانید و 1 دقیقه ماساژ دهید. بعد از 6 ماه تأثیر این عمل را روی سر خود مشاهده خواهید کرد. در حال حاضر ماینوکسیدل در دنیا بهترین درمان ریزش مو شناخته می‌شود. ولی برای نتیجه گرفتن از ماینوکسیدل باید متعهد باشید و هر روز از این دارو استفاده کنید. سهل انگاری نکنید و مصرف ماینوکسیدل را قطع نکنید؛ با قطع مصرف ماینوکسیدل ریزش موی سر شما دوباره آغاز خواهد شد.

درمان ریزش مو با سرم ماینوکسیدل

2. آشپزخانه خود را به حمام ببرید

ماسک‌های زیر که به راحتی در خانه قابل تهیه است را روی سر خود بگذارید و از ریزش موی سر خود جلوگیری کنید.

  • چای سبز: آب را جوش بیاورید و صبر کنید تا دمای آن به 80 درجه برسد، جوش نباشد و قُل نزند. چای سبز را در آب بریزید، درِ آن را بگذارید و 20 دقیقه صبر کنید. دمنوش را یک ساعت روی سر خود بگذارید. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و به رشد موهای شما کمک می‌کند.
  • آب سیر و پیاز: از سیر و پیاز فقط در آشپزی استفاده نکنید؛ پیاز و سیر می‌توانند بهترین ماسک موی سر باشند. آب پیاز و سیر را بگیرید و آن را 1 ساعت روی سر خود بگذارید یا آن را در شامپوی خود بریزید و روزانه مصرف کنید.
  • چغندر قرمز یا لبو: لبو سرشار از فسفر، کلسیم، پروتئین، ویتامین B و C است. برگ های چغندر قرمز را بجوشانید و بکوبید و خمیر به دست آمده را نیم ساعت روی سر خود بگذارید.
  • انگور فرنگی و آبلیمو: ویتامین C موجود در انگور فرنگی به حفظ پوست سر و جلوگیری از ریزش موی سر کمک می‌کند. انگور فرنگی را له کنید و به آن چند قطره آب‌لیموی تازه اضافه کنید، سر را با آن ماساژ ‌دهید و سپس با آب ولرم بشویید.
  • آب سیبزمینی: سیب‌زمینی را رنده کنید و در یک پارچه بریزید و آب آن را بگیرید. آب سیب‌زمینی را با عسل مخلوط کرده و روی سر بگذارید تا معجزه‌ی این ماسک مو را مشاهده کنید.
  • سفیدهی تخم مرغ: تخم مرغ نه تنها می‌تواند راحت‌ترین و سریع‌ترین راه حل برای یک شکم گرسنه باشد، بلکه می‌تواند ماسک موی سرشار از پروتئینی برای درمان ریزش موی سر شما باشد. سفیده تخم مرغ را به سر خود بمالید و پس از یک ساعت سر خود را شست‌و‌شو دهید.
  • نارگیل: نارگیل به کلفت شدن تارهای مو کمک می‌کند. نارگیل را در مخلوط کن بریزید و از خمیر به دست آمده به عنوان ماسک مو استفاده کنید.درمان ریزش مو با ماسک مو

3. ماساژ سر همیشه درمان لذت بخش ریزش موی سر

یکی از راه‌کارهای بسیار خوب برای درمان ریزش مو، ماساژ سر است. ماساژ سر به گردش خون و اُکسیژن‌رسانی به موها کمک می‌کند. برای ماساژ سر از روغن‌های طبیعی مانند روغن رُزماری، روغن بادام، روغن نارگیل، روغن هسته‌ی انگور و… استفاده کنید. چند قطره از روغن را به کف سر خود بمالید و سر را چند دقیقه ماساژ دهید. روغن به حفظ رطوبت کف سر کمک می‌کند و از خشک شدن پوست سر جلوگیری می‌کند.

4. چه بخوریم؟

یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای جلوگیری از ریزش موی سر ضروری است. غذاهای زیر را روزانه در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  • غذاهای اُرگانیک: مواد شیمیایی می‌تواند اختلالاتی در بدن به وجود آورد و موهای سالم را از شما بگیرد.
  • تخم کدو : تخم کدو سرشار از زینک است و رژیم شامل تخم کدو به صورت روزانه زینک بدن شما را تأمین می‌کند.
  • چای سبز: چای سبز سرشار از آنتی اُکسیدان است و از تبدیل شدن تسترون به DHT جلوگیری می‌کند.
  • اُمگا 3: اُمگا 3 یکی از ضروریات برای درمان ریزش موی سر است. از غذاهای دریایی یا مکمل‌های اُمگا 3 استفاده کنید.
  • پروتئینها: گوشت قرمز و طیور سرشار از آهن هستند و از کم خونی جلوگیری می‌کنند.
  • MSM: MSM باعث تولید کراتین یا پروتئین مو می‌شود. متیل سولفونیل متان (MSM) در شیر، گوجه‌فرنگی و ذرت یافت می‌شود.
  • بیوتین: بیوتین عنصر مهمی برای درمان ریزش مو است. بیوتین در گوشت، غذاهای دریایی، دانه های سویا، تخم مرغ، محصولات لبنی، آجیل، کلم بروکلی و گل کلم و میوه‌هایی نظیر آووکادو یافت می‌شود.
  • ویتامین C: ویتامین C باعث تولید کلاژن می‌شود. با افزایش سن تولید کلاژن در بدن کم می‌شود موها شکننده می‌شوند. مرکبات، توت‌فرنگی و فلفل قرمز سرشار از ویتامین C هستند.
  • ویتامین E: ویتامین E به تغذیه‌ی موهای آسیب دیده کمک می‌کند و باعث افزایش کراتین در بدن می‌شود.
  • کافئین: در تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که کافئین به رشد موها کمک و از تولید DHT جلوگیری می‌کند.

درمان ریزش مو با کمصرف کافئین

5. برای جلوگیری از ریزش موی سر چه نخوریم؟

  • چربی: چربی‌های ناسالم به تولید DHT در بدن کمک می‌کند. از روغن‌های سالم مانند روغن کنجد یا زیتون استفاده کنید. مصرف غذاهای چرب و فست فود را کم کنید.
  • شکر: شکر نقش به سزایی در اختلالات هورمونی، تولید DHT و ریزش موی سر دارد. شکر را کم کنید و قندهای طبیعی مصرف کنید.
  • غذاهای فرآوری شده: معمولن غذاهای فرآوری شده چربی‌های ناسالم و شکر دارند در نتیجه برای بدن مفید نیستند.
  • الکل: مصرف زیاد الکل و استعمال دخانیات باعث افزایش ریزش موی سر می‌شوند.
  • کافئین: نه. اشتباه تایپی رخ نداده است. درست است که کافئین در لیست بالا هم بود اما مصرف زیاد کافئین باعث کم آب شدن بدن، اختلالات هورمونی و تولید DHT می‌شود. پس تعادل را در مصرف کافئین حقظ کنید.

نکات نهایی

برای جلوگیری از ریزش مو و داشتن موهای سالم، نگه داری از موها ضروری است. روزی 8 لیوان آب بنوشید. از رنگ کردن و دکلره کردن موها تا حد امکان پرهیز کنید. حرارت بالا مانند اتو کشیدن مو و… به موها آسیب زیادی می‌زند. مدل‌های مویی که باعث کشیده شودن موها می‌شوند ریزش را تشدید می‌کنند. از برس مناسب استفاده کنید و موهای خود را وقتی خیس هستند و در حمام شانه نکنید. موهای سالمی داشته باشید و از آن‌ها لذت ببرید.

  • ۹۷/۰۶/۱۸
  • محسن محسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی